De lichte zorgtaken, zoals schoonmaakwerkzaamheden en de ondersteuning bij persoonlijke zorgtaken. Lees meer
De persoonlijke zwaardere zorg, zoals verpleging en medische zorg, oftewel de geïndiceerde zorg. Lees meer
De éénmalige en korte werkzaamheden, zoals klussen, administratie, wasservice etc. Lees meer

Anderen om hulp vragen

Van mensen wordt steeds vaker verwacht dat ze zelfstandig blijven wonen en zelfredzaam zijn. Dit heeft uiteraard veel voordelen. Je kan in je eigen huis blijven wonen, zelfstandig je eigen hulp regelen en zelf bepalen wat je wel en niet wilt. Natuurlijk wil je dan wel verantwoord dingen regelen, niet teveel betalen en vertrouwd in je eigen omgeving blijven wonen.

Mensen hebben behoefte aan laagdrempelige en betrouwbare hulp. Daarbij vinden mensen het ook fijn om een ander te helpen. Mensen zijn blij dat ze bij elkaar terecht kunnen. Elkaar helpen levert waardering en gezelligheid op.

Het vragen om hulp aan elkaar is vaak nog lastig, vooral als mensen hulp ‘moeten’ vragen aan familie of buren. Dit heeft alles te maken met zelfbescherming. Mensen zijn van nature geneigd alles zelf op te lossen. Ze willen anderen niet belasten met hun probleem of hulpvraag. Een ander heeft het al zo druk. Andersom  vinden mensen het fijn een ander te kunnen helpen. Hoewel daar ook het risico in schuilt, dat mensen overbelast raken.

 

om hulp vragenOm hulp vragen durf jij ook

De hoogste tijd dus om hulp vragen en hulp bieden in balans te brengen. Dit betekent, dat een hulpvrager precies durft aan te geven waar hij behoefte aan heeft en weet dat hij zonder moeite de hulp van een hulpbieder kan accepteren.

Soms is het lastig om toe te geven dat je ergens hulp bij nodig hebt. Als je niks aangeeft weet niemand dat je hulp nodig hebt. Grijp daarom het aanbod voor hulp met beide handen aan en kijk wat het jou en je hulpbieder brengt.

Het vragen om hulp is op Zelfindehand heel laagdrempelig. De geplaatste hulpvraag biedt direct duidelijkheid aan een hulpbieder. Het hulp vragen en hulp bieden is altijd in balans en niet ingewikkeld. Een bemiddelingsbureau komt er niet aan te pas. Mensen regelen onderling alles zelf. De wettelijke en administratieve regels zijn voor hulpvrager en hulpbieder duidelijk. De hulpvrager kan zonder schuldgevoelens om hulp vragen en de hulpbieder weet welke vergoeding er tegenover staat. Hulp vragen is hierdoor net zo prettig als hulp bieden.